GroupTalk app

Omedelbar Push to Talk gruppkommunikation och samarbete.

GroupTalk appen är tillgänglig för Android smartphones och surfplattor samt för iPhone och iPad med iOS. GroupTalk har global täckning med Wifi och 4G/5G. Vilket innebär att en GroupTalk användare har maximal geografisk täckning över hela världen, från den nordligaste till den sydligaste punkten.

Funktionerna, knapparna och inställningarna i appen hanteras centralt i webbadmin och skickas till användarens mobila enhet Over The Air (OTA).

Se hur lätt det är att komma igång med GroupTalk här!

GroupTalks Push to Talk text meddelande överfallslarm person larm funktioner

Personlarm

Larma omedelbart dina kollegor och / eller en larmcentral när hjälp behövs, med realtidsuppdatering av din GPS positionering och medlyssning för ökad säkerhet.

För att öka personalens säkerhet kan överfallslarm / personlarm användas, även personlarm vid ensamarbete. Larmkonfigurationen hanteras centralt i webbadmin och skjuts ut till användarens enhet. Olika säkerhetsfunktioner kan aktiveras när person larmet utlöses, till exempel skicka SMS, automatisk uppringning för full duplex kommunikation eller medhörning över IP, realtids positionering och överfallslarm till kollegornas mobila enheter med GroupTalk och på PC Dispatcher på larmcentral.

SMS kan skickas automatiskt av telefonen till förkonfigurerade telefonnummer med ett larmmeddelande baserat på en mall. Stödjande standarder, till exempel OVLS. Meddelandet kan innehålla namn, annan användarinformation och positionering vid alarmet. För iOS baserade enheter kommer ett SMS att skickas från GroupTalk servern på iOS enhetens vägnar.

Android telefoner kan konfigureras för att automatiskt ringa ett förkonfigurerat nummer. På så sätt kan en larmcentral lyssna på och eventuellt prata med användaren.

Överfallslarm / person larm kan konfigureras till att förbli aktivt tills att det har återställts av en auktoriserad användare. I detta fall rapporterar enheten kontinuerligt sin plats för att göra det möjligt för en avsändare att följa enhetens position i realtid. Person larm visas också tydligt och meddelas i PC Dispatch och / eller i mobil appen.

Lär dig mer om GroupTalk Personlarm här!

Kvinnlig ensamarbetare med personal larm för ensamarbete i butik

Privata samtal

För direkt kommunikation mellan två användare

Förutom grupp Push to Talk kan privata samtal initieras mellan två användare. Detta skapar en tillfällig halvduplex, en push to talk session som bara de två användarna deltar i. Samtalet avslutas när endast en deltagare är kvar i samtalet, eller när samtalet har varit inaktiv under en tid. Denna funktion kan konfigureras så att samtal bara kan initieras från en part till en annan och inte tvärtom.

En kvinna på en byggarbetsplats med en GroupTalk telefon i ett PTT gruppsamtal

Kö / Samtalsbegäran

Låter användare begära återkoppling från PC Dispatcher utan att störa deras arbetsflöde

Det är ganska vanligt att en mobila arbetare behöver assistans från en PC Dispatcher, men att svaret inte är så brådskande. Det kan också vara så att bara ett par PC Dispatchers hanterar hundratals mobila arbetare.

I sådana scenarier är det att föredra om mobilanvändarna inte ringer eller kontaktar de centrala samordrarna direkt med PTT. Istället när användare behöver prata med samordnaren hamnar de i en kö genom att trycka på en kö knapp. PC Dispatchern kan hantera kön och vidta lämpliga åtgärder för varje kö ärende och återkoppla till användarna på det mest effektiva sättet. Flera köer kan konfigureras med valfri prioritering. Flera PC Dispatchers kan hantera samma köer.

Köer kan också användas för att informera PC Dispatchern av status för en användare. Till exempel att en lastbil är tillgänglig för ett nytt jobb eller att en taxi är ledig.

Läs CCS artikel om hur Taxibranschen drar nytta av vår Kö funktion

En vit taxibil med iphone och push to talk

Textmeddelande

Skicka textmeddelanden till dina kollegor i GroupTalk

I vissa situationer kan ett textmeddelande vara ett utmärkt komplement till Push to Talk. Till exempel kan text användas för att kommunicera en adress till en plats eller ett namn på en person som kan vara svårt att komma ihåg. Text är också praktiskt när man kommunicerar något som inte bör höras av andra. Alternativet textmeddelande kan läggas till i PTT grupper såväl som till privatsamtal för privata textmeddelanden, från användare till användare. 

Det finns vissa konfigurationsalternativ när man ställer in textmeddelanden i GroupTalk. Till exempel kan du ha en PTT grupp som endast Dispatchers kan skicka textmeddelanden i, medan mobilanvändarna bara kan läsa textmeddelandena och inte svara. Detta kan vara praktiskt om du har en Meddelandegrupp med ett stort antal användare som du endast vill ha en envägskommunikation med. 

Ett annat alternativ är att konfigurera vem som kan initiera privata textmeddelanden. Ett bra exempel är att man vanligtvis vill att Dispatchers ska kunna skicka privata textmeddelanden till mobilanvändare, men man vill inte att mobilanvändare ska kunna initiera privata textmeddelanden till Dispatchers. Det blir ett mycket bättre arbetsflöde om mobilanvändare använder funktionen Kö för att kontakta Dispatchern och att Dispatchern initierar ett privat samtal till mobilanvändaren i text eller PTT. 

Att lägga till funktionen textmeddelande till PTT grupper är en kostnadsfri funktion för GroupTalk användare som redan använder PTT grupper. Aktivera funktionen och njut av den!

Vill du kunna skicka Textmeddelanden i GroupTalk? Se video här

GroupTalk komradio walkie talkie som en person trycker på

Användarstatus

Håll dina kollegor uppdaterade om din användarstatus

GroupTalk funktionen "Användarstatus" är ett sätt för användare att visa sin status för andra GroupTalk användare, både mobil- och PC dispatcher. En användare kan välja en användarstatus från en fördefinierad lista. Statusarna skapas av en administratör i GroupTalk admin och varje status har både ett namn och valfri färg.

En användarstatus bör indikera ett tillstånd som en användare kan vara i, till exempel "Tillgänglig", "Upptagen", "Patrullerar", "Ankom till plats ","Lunch " etc. En mobilanvändare kan ställa in sin egen användarstatus genom att klicka på statusknappen på skärmen i GroupTalk appen och sedan välja en av de tillgängliga statusarna i listan. Den valda användarstatusen kommer då att visas på statusknappen och den kommer också omedelbart att vara synlig för alla andra användare.

Funktionens främsta fördelar är att den är flexibel och centralt konfigurerbar i GroupTalk webb admin samt att användarstatusen är synlig överallt i systemet, det vill säga både i GroupTalk appen och för PC Dispatch. Samt att användarna själva och / eller PC Dispatchers kan ändra sin status. 

Mobilanvändare och PC Dispatchers kan enkelt se om deras kollegor är tillgängliga för att assistera vid en olycka eller om de är upptagna med andra arbetsuppgifter. Detta kan mobilanvändare och dispatchers enkelt se utan att behöva göra ett anrop.

Exempelvis om en PC Dispatcher får in ett personlarm om att en användare behöver assistans vid en trafikolycka kan PC Dispatchern snabbt och enkelt se om de andra kollegorna är tillgängliga för att rycka in och assistera. Eller om en användare exempelvis inte svarar vid ett privat PTT samtal så kan den andra kollegan snabbt se att personen kanske är på lunch eller är upptagen. 

Lär dig mer om Användarstatus här!

GroupTalk app men funktionen user status

Nätverksnamn

Välj ett nätverksnamn / anropsnamn "Call Sign" som passar din aktuella arbtesuppgift

GroupTalks Call Sign funktion är ett sätt för användare att ställa in en "anropssignal"-namn på sin enhet så att andra användare (både mobil och dispatcher) får mer information om vem som faktiskt använder enheten och vilken deras aktuella arbetsuppgift är. Idealisk för personal som växlar mellan uppgifter/objekt under arbetstid. Till exempel väktare som står vid olika vaktposter under en arbetsdag. 

Om du har en uppsättning generiska radioapparater numrerade från 1 till 10 är det bra för användaren att kunna ställa in en anropssignal med sitt eget namn så att de andra användarna vet vem som använder var och en av radioapparaterna.

Vill du sätta ditt Call Sign i GroupTalk? Klicka här för att lära dig mer

Två stycken poliser / vakter som arbetar tillsammans utanför en port

Skanning

Använd skanning för att delta i flera PTT grupper

Medan en PC Dispatch klient kan ha full åtkomst till ett antal PTT grupper samtidigt kan en mobilanvändare bara tala i en grupp åt gången. Skanningsfunktionen i GroupTalk låter mobilanvändare att lyssna på ett obegränsat antal grupper. När en konversation startas i en av de skannade grupperna kommer användaren att flyttas dit automatiskt. När den "skannade konversationen" är över flyttas användaren tillbaka till den  primära PTT gruppen.

Det är ganska vanligt att mobilanvändare kommunicerar i en primär grupp men skannar en sekundär "nöd-" eller "meddelande" -grupp som kan användas av en Dispatcher för att snabbt nå ut till många användare inom en organisation med viktig och brådskande information.

Säkerhets- och transportföretag är ofta användare av skanning.

Ett flygplan som står inne på en flygplats med markarbetare som använder grouptalk