GroupTalk har som uppgift att erbjuda marknadsledande realtidsgruppssamarbete och säkerhetstjänster till företagskunder för att öka effektiviteten och säkerheten för deras mobila arbetare.
GroupTalk har sina rötter i Fjord Network AB, ett företag som grundades 2001 och erbjuder nätcentriska telefontjänster till de nordiska länderna. 2006 implementerades den första kommersiella Push to Talk tjänsten, med Scandinavian Airlines som kund.
GroupTalk varumärket har använts sedan 2009.
På den tiden var mobilnätverk (ursprungligen EDGE och senare 3G) en teknisk utmaning och Windows Mobile smartphones var för omogna för realtidssamarbete. Vårt huvudfokus på den tiden var att se till att ett begränsat antal kunder fick bästa möjliga service och användarupplevelse utifrån de få tillgängliga modeller av smartphones i marknaden och mobilnätverkens begränsningar.
Under de följande åren har Android och iOS utvecklats och mognat, prestandan på smartphones förbättrades markant och 4G / 5G mobilnät rullats ut med högre hastighet och bättre täckning.
Samtidigt arbetade GroupTalks teknikgrupp hårt med att utveckla Android och iOS apparna, webbaserad PC Dispatch, molnbaserad PTT tjänstinfrastruktur och webbaserad admin. I kombination med dialinsupport till PTT grupper från mobilnätet och integration med komradiosystem via IP.
Redan 2014 nådde GroupTalk en ny milstolpe. Efter en lång period med testning och utveckling tecknade vi ett kontrakt med det ledande säkerhetsföretaget i Europa, som nu använder tjänsten i flera länder.
Vår erfarenhet från luftfarts- och säkerhetsindustrin i kombination med utvecklingen inom mobilbranschen öppnade för ett bredare affärskritiskt tjänsteerbjudande från GroupTalk.
Du hittar nu GroupTalk kunder i många affärsvertikaler som uppskattar användarvänligheten, kvaliteten och flexibiliteten i tjänsteerbjudandet.
GroupTalk har en beprövad historik med att tillhandahåller högkvalitativa företagstjänster som kan mätas mot alla komradio eller PoC lösningar på marknaden.
I en värld där alla har en smartphone och digitalisering är en framgångsfaktor för alla företag är det (i de flesta fall) förnuftigt att ladda ner en ny app i din smartphone istället för att investera i en ny komradio.
Det nära samarbetet mellan GroupTalk och våra kunder på den nordiska marknaden har resulterat i en tjänst som även uppfyller förväntningarna från europeiska kunder och ger oss en konkurrensfördel.
GroupTalk är ett privatägt företag baserat i Stockholm, Sverige.
GroupTalk har två dotterbolag, GroupTalk NUF (Norskregistrert Utenlandsk Foretak) som grundades i Norge 2016 och GroupTalk Sweden Hardware AB från 2019.
Vi har ett professionellt utvecklings- och supportteam i Uppsala. Teamet utvecklar ständigt GroupTalk tjänsterna och arbetar med kundintegrationsprojekt.
GroupTalk har ett säljkontor i Oslo, Norge och arbetar därutöver med utvalda internationella säljpartners.
GroupTalk är ett privatägt företag med god ekonomisk hälsa och långsiktig lönsamhet. Vi har varit i Push to Talk över cellulära verksamhet sedan 2006 med en fantastisk meritlista av företagskunder som uppskattar våra tjänster. Verksamheten växer i god takt med kundnöjdhet och lönsamhet som högsta prioritet. GroupTalk har haft en AAA rating sedan 2020.
Cirka tre procent av alla företag har högst betyg i Dun & Bradstreet's kreditvärderingsmodell AAA. Högsta betyget AAA ges endast till aktiebolag och för att nå det krävs att företaget har funnits i tio år och att omsättningen är över 2 miljoner kronor. Dessutom bör nyckeltalen ligga över branschgenomsnittet.
Branschvinnare AB i samarbete med Largest Companies utser årligen de företag som överträffat den egna branschens utveckling i både omsättning och vinst. Företaget ska också visa ett positivt resultat. I genomsnitt tilldelas priset endast 15 % av Sveriges aktiebolag. Branschindelningen bygger på företagens SNI-kod. GroupTalk är BRANSCHVINNARE.
SNI står för Svensk Industriklassificering och bygger på EU-standarden, NACE Rev.2.
GroupTalk är medlem i SäkerhetsBranschen, en förening som samlar aktörer inom säkerhetsbranschen för att initiera, visualisera, skapa opinion och driva värdeskapande säkerhetsfrågor i ett forum för ett tryggare och säkrare Sverige. Föreningens övergripande uppgift är att verka för att medlemmarna tillhandahåller tjänster av god kvalitet med hög kunskap och agerar ansvarsfullt.
Dun & Bradstreet har utsett GroupTalk till ett Superföretag - Superföretag 2021
Ett antal strikta kriterier måste uppfyllas för att bli ett Superföretag. Det handlar om att öka både omsättning och vinst samtidigt som företaget ska visa stabilitet och långsiktighet i verksamheten. Kriterierna måste vara uppfyllda minst fyra år i rad för att komma med på listan.
Det totala antalet svenska Superföretag år 2021 är 630, vilket motsvarar cirka en promille av alla svenska företag.
GroupTalk är medlem i CCS – ”Critical Communication Sweden” som är en svensk branschorganisation för återförsäljare och leverantörer som riktar sig till professionella användare av trådlös kommunikation. CCS hette tidigare Sveriges Kommunikations-Elektronik Företagareförening (SKEF). CCS påverkar branschen och myndigheterna genom att vara en mycket eftertraktad remissorganisation.
GroupTalk är medlem i Digital Mobile Radio DMR Association. DMR Associations uppdrag, sedan 2005, har varit att stödja European Telecommunications Standards Institute under DMR-standardiseringsprocessen. För att tillhandahålla den ultimata servicen till våra medlemmar fokuserar vi på de kommersiella tillämpningarna av DMR som ingår i Tier II och Tier III.
För mer info.
GroupTalk är ett svenskt företag med GroupTalks mjukvaruutvecklings- och supportteam på Uppsalakontoret. All mjukvaruutveckling sker i egen regi av vår eget team (vi använder inte externa konsulter), alltså utvecklat i Sverige.
De anställda har alla klarat en säkerhetsrevision gjord av ett stort internationellt säkerhetsföretag. GroupTalk är stolta över vår höga standard när det gäller anställda och kvaliteten på de tjänster vi tillhandahåller. GroupTalk tjänsterna är avgörande för många av våra kunders verksamhet och de är beroende av kvaliteten, tillförlitligheten och användarvänligheten hos de tillhandahållna tjänsterna.