mar 30, 2023
Håll dina kollegor uppdaterade om din Användarstatus
GroupTalk funktionen "Användarstatus" är ett sätt för användare att visa sin status för andra GroupTalk användare, både mobil- och PC dispatcher. En användare kan välja en användarstatus från en fördefinierad lista. Statusarna skapas av en administratör i GroupTalk admin och varje status har både ett namn och valfri färg.
En användarstatus bör indikera ett tillstånd som en användare kan vara i, till exempel "Tillgänglig", "Upptagen", "Patrullerar", "Ankom till plats ","Lunch " etc. En mobilanvändare kan ställa in sin egen användarstatus genom att klicka på statusknappen på skärmen i GroupTalk appen och sedan välja en av de tillgängliga statusarna i listan. Den valda användarstatusen kommer då att visas på statusknappen och den kommer också omedelbart att vara synlig för alla andra användare.
Funktionens främsta fördelar är att den är flexibel och centralt konfigurerbar i GroupTalk webb admin samt att användarstatusen är synlig överallt i systemet, det vill säga både i GroupTalk appen och för PC Dispatch. Samt att användarna själva och / eller PC Dispatchers kan ändra sin status.
Mobilanvändare och PC Dispatchers kan enkelt se om deras kollegor är tillgängliga för att assistera vid en olycka eller om de är upptagna med andra arbetsuppgifter. Detta kan mobilanvändare och dispatchers enkelt se utan att behöva göra ett anrop.
Exempelvis om en PC Dispatcher får in ett personlarm om att en användare behöver assistans vid en trafikolycka kan PC Dispatchern snabbt och enkelt se om de andra kollegorna är tillgängliga för att rycka in och assistera. Eller om en användare exempelvis inte svarar vid ett privat PTT samtal så kan den andra kollegan snabbt se att personen kanske är på lunch eller är upptagen.
Logga in på Knowledge Base för mer information.
Se videon nedan för att lära dig mer om funktionen "Användarstatus".